Onderwijsverandering komt van binnen Begin 2025 met de 30 dagen challenge voor onderwijzers The Embodied Educator Dojo opent haar deuren in januari!
Season 2 (ENG+NL)
In this fresh first 2025 episode of The Embodied Educator Podcast , host Liz Wientjes converses with Jessica White a neurodiverse author and educator, on integrating embodiment into teaching and learning. They discuss how cyclical Living, somatic practices, and self-compassion reshape our relationship with time, energy, attention, and space. Jessica shares her journey from facing chronic illness and neurodiversity to homeschooling and authorship, emphasizing the importance of authentic beauty and emotional awareness. Tune in to discover how to foster a more inclusive and holistic educational environment.
#40 What if our classrooms embody beauty? Jessica White
Watch or listen:
Deze veelzijdige belichaamde expert die met hart en ziel danst tussen zoveel verschillende rollen als Organisatiekundige | Veranderkundige | als curiosophist bij the CuriosphyCollective | als passionele Danser met drie wereldtitels in Argentijnse Tango | als maker | als Onderzoeker & Docent o.a. verbonden aan de HKU en het prachtige Musework - geïnspireerd op de “mythe van de muze”.
Het is een super rijk gesprek geworden, met volgens mij super praktische haakjes naar elk klaslokaal! Zo onderzoeken Peter en ik zijn:
Dans tussen vraag en antwoord
Dans tussen embodiment en belichaamd muzisch werken
Dans tussen licht en donker (vanzelfsprekendheid, levendigheid en diepere schaduw in ons lichaam)
Dans tussen spelen en spreken
Dans tussen generatief en bescherming (veelheid van informatie, afhankelijkheid kaders)
Dans tussen kwetsbaarheid, holding space en energie (Urban dance)
#39 Durf jij jezelf op het spel te zetten? Met Peter Rombouts
Kijk of luister via:
- Waar houdt jouw lichaam op? > Onder je voeten bij je huid?
- Wanneer of waar ben jij begrensd? > Wanneer gaat jouw lichaam over in de omgeving?
- Hoe doe jij intuïtie? “Wat we ons verbeelden bij ons lichaam hangt af van de praktijk waarbinnen ons lichaam deelneemt en heeft deelgenomen.”
“We ‘hebben’ niet alleen een lichaam, ook ‘zijn’ we niet alleen ons lichaam, we DOEN ook ons lichaam.” zegt Ulrike Scholtes. Ik ga met deze kunstzinnige, multipassionele en gedreven belichaamde docent in gesprek over hoe ons lichaam als onderzoeksinstrument kan dienen, en wat dit oplevert.
Ulrike neemt ons in dit gesprek mee op haar belichaamde reis zowel in en om het hogeronderwijs als in de kunsten. Juist in die soms toch best recht-toe-recht-aan disembodied academische omgeving, weet ze kunststudenten, -docenten maar ook bezoekers van de Dutch Design Week te inspireren.
#38 Meer dan Methode: Het Lichaam als onderzoeksinstrument voor dieper begrip met Ulrike Scholtes
Deel 1
&
Deel 2
Hoe belichaam jij rust?
Wat betekent rust voor jou?
Welke vormen van rust pas jij toe op jouw dag?
In onze maatschappij merk ik een connotatie bij rust, zeker in relatie tot onze geliefde productiemaatschappij. Dat je rust eerst moet verdienen! Terwijl de waarheid is, hoe harder je werkt hoe meer rustmomenten je eigenlijk nodig hebt om juist de focus, scherpte, vriendelijkheid naar zelf en anderen te kunnen behouden!
En met het prachtige gesprek met Wendy de Groot over rustmomenten in de klas, bracht dit mij terug naar het boek van Dr. Saundra Dalton - genaamd “sacred rest”. in deze solo-aflevering ga ik nog iets dieper in op de 7 verschillende soorten van rust. enerzijds de koppeling vanuit self-care en anderzijds maak ik de koppeling naar de toepassing in de leerruimte.
Ik leg de 7 soorten rust uit; fysieke / mentale / emotionele / sociale / zintuigelijke / spirituele en creatieve rust
Ik geef voorbeelden/tips
Een oefening bij elke vorm van rust
En een korte toepassingsvraag/transfervraag vanuit elke rustvorm naar het klaslokaal
#37 Hoe belichaam jij rust? 7 soorten rust uitgelegd Solo episode
Luister via:
Met Wendy ga ik in gesprek over wat is rust nu eigenlijk? En vooral waarom rustmomenten essentieel zijn in zowel het onderwijs als ons dagelijks leven. Met haar platform leert Wendy hoe leerkrachten met gerichte participatie effectieve rustmomenten kunnen creëren, en hoe deze vaardigheden kinderen helpen om informatie te verwerken en creativiteit & probleemoplossend vermogen te bevorderen.
We hebben het onder andere over rol van het default mode netwerk, het belang van dagdromen en het verlagen van prikkels. En zoals je inmiddels gewend bent bij The Embodied Educator! Neemt Wendy ons mee in twee praktische oefeningen door voor het integreren van rust in dagelijkse routines.
Alle perfectionisten in da house - Tune in - hoe toch te leren stoppen en om die overdrive-stand te doorbreken met een rustmoment zowel voor in het klaslokaal, aan de keukentafel als in de kantoortuin : )
#36 Ruimte voor Rust: van rustmoment naar rustvaardigheid in de klas met Wendy de Groot
Kijk of luister via:
A spontaneous solo after the interview #34 with Dr. Kai Syng Tan about a neuro-futurism educational environment. And also triggered by a call with an embodied coaching colleague with expertise in neurodiversity.
What if we look at neurodiversity as process, it's process. Far away from the idea of 'fixing' --> you can 'meet your learners where they are'.
I share with you some practical approaches for different age groups, and some examples from Dr. Kai Syng Tan's website. (which I cant find on her website, as it has gone through some changes. I will continue searching, and update once found!)
And I quote Cathy Malchiodi and reference her beautiful work with art and neurodiversity, from 'The Body Holds the Healing'.
#35 Neurodiversity doesnt need fixing - search for an experience Solo episode
Listen
Discover your Tentacles of Change as educator
In this episode of The Embodied Educator podcast, host Liz Wientjes engages in a profound dialogue with Dr. Kai Syng Tan, an award-winning artist, academic, and advocate for neurodiversity. They explore Kai's concept of 'Tentacular Pedagogy,' which interweaves embodied practices, neurodiversity, and decolonial leadership to create inclusive and anti-oppressive educational environments.
Kai shares insights on integrating mind and body in teaching, inspired by philosophers like Lao Tzu, and discusses her PhD research on running and cognition. The conversation also highlights the importance of allyship, collaborative efforts to address systemic biases, and the necessity of workplace adjustments to support neurodivergent individuals under the UK's Equality Act. Through personal anecdotes and reflections, Kai emphasizes systemic change, collective action, and the value of dynamic, embodied experiences in learning.
#34 Tentacular Pedagogy: navigating Embodied Justice and Neurodiversity in HE with Kai Syng Tan
Watch or Listen
Join Marguerite Théry as she shares her transformative journey through the Improgineering program @EPFl École Polytechnique Fédérale de Lausanne, which melds arts with engineering, underlining the importance of embodiment and collaboration in education. In this episode, Marguerite discusses her unique background, her experiences in a non-traditional engineering education, and the profound impact of using body knowledge in fostering creativity and resolving conflicts. Above all we talk about the way this programs challenges deeper learning with wonderful teachers that bring arts into science. As an educator it moved me, to hear Marguerite quote Simon Henein, those moments I realize as educator, we do make an impact, but don't always get to hear/see/experience it!
Listen in to discover through Marguerite her journey how these embodied practices are beautifully and profoundly reshaping the intersection of education, engineering, and embodiment. I would say this program is really building agency, come and listen for yourself.
#33 Fusing Arts and Science in Academia: the Improgineering experience from a participants perspective with Marguerite Théry
Listen
Join us in this episode as we explore groundbreaking educational initiatives at the École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL), where the convergence of art and engineering is creating new pathways for creative learning. Led by embodied experts Simon Henein, performer and professor in microengineering, and Simona Ferrer, a choreographer, projects like 'Improgeneering' and 'Performance Lighthouse' are transforming academia by integrating improvisational arts into engineering.
Discover how these programs are fostering innovation, enhancing teamwork, and establishing meaningful student-teacher connections. Experience the blend of creativity and collaboration that challenges conventional academia & education and understand its potential for personal and community growth and more future proof students!!
#32 Fusing arts and science at EPFL: the Improgineering experience with Simon Henein & Simona Ferrar
Listen
Join host Liz on the Embodied Educator podcast as she converses with Lisa Clughen, an acclaimed lecturer from the Nottingham Institute for Languages and Intercultural Communication. Discover Lisa's inspiring journey from overcoming an eating disorder to becoming a proponent of embodied education.
This episode delves into the healing power of practices like Qigong and coordinated movement, shedding light on their benefits for mental health, cognitive skills, and overall well-being. Learn practical strategies for integrating these transformative practices into education, creating more inclusive and connected learning environments. Don't miss out on this insightful discussion that emphasizes the positive impacts of physical embodiment on both educators and students.