Onderwijsverandering komt van binnen Begin 2025 met de 30 dagen challenge voor onderwijzers The Embodied Educator Dojo opent haar deuren in januari!

SEASON 1 (NL)

#26 Elke klas heeft een eigen zenuwstelsel

Met heel veel embodiment expertise, nervoussystem nerdyness en pure passie voor haar embodimentvak deelt Dominique Krooijmans haar wijsheid over hoe we meer in onze chillzone kunnen komen en blijven, en ook hoe we daar anderen mee kunnen helpen binnen en buiten het klaslokaal. Naast een heldere en enthousiaste uitleg, deelt ze ook veel praktische tips voor onze lespraktijk. #autonoomleiderschap

Listen on

#24 Lichaams- & ervaringsgericht leren

Het belang van rolmodellen en ravotten op school. Een gesprek met Lisanne en Jan Stenekes over waarom juist in een omgeving als het klaslokaal we meer mogen luisteren naar ons lichaam. Waarom beweegt de leraar wel voor de klas, maar moeten de leerlingen uren stilzitten. We spreken over disbalansen in ons huidige systeem en over hoe zij op scholen ruimte maken voor ravotten!

Listen on

#22 Leun jij wel eens achterover?

In de winter een uur later naar school, en lekker coccoonen in een schapenvachtje terwijl je samen mijmert over het studiejaar - dit is Linda Mechielsen haar wens. Om les te geven vanuit het ritme van de seizoenen. Wat is er mogelijk als we meer rekening houden en de verbinding met de natuur opzoeken binnen en buiten de klas? Ook hebben we het over leiderschapsstijlen, en hoe we meer in onze waarachtigheid kunnen stappen. Kom de leiderschapsassen-oefening meedoen. #lesgevenmetdeseizoenen

Listen on

#21 Docenten & ouders - Durf écht te zijn

Lessen uit geweldloze communicatie: Empathisch luisteren naar kinderen, ze beter laten voelen en ze niet alleen laten.
Een verdiepend gesprek met Embodied Educator Sonja Zwart. Een prachtige Friezin, die mij raakte met haar stralende aanwezigheid en prikkelende vragen. Ook heeft Sonja een boek geschreven voor docenten en opvoeders “Zie hoe mooi ik ben”. Over; hoe werkelijk begrip voor leerlingen alles verandert. Een van haar geheime instrumenten is haar stem; kom je luisteren? #empathischluisteren

Listen on

#20 Thuiskomen in de leerruimte; DEEL 2

Met heel veel bewondering en plezier stel ik jullie graag aan Sietske Dijkstra voor. Alle kennis, ervaring en belichaamd weten die Sietske in haar jaren als wetenschapper, lector, onderzoeker, schrijver, docent, boerendochter en vooral als mens heeft verzameld, brengt ze samen in onder andere haar programma “De Plooi” voor belichaamde professionaliteit en in haar meest recente boek ‘De kracht van ervaring’. Haar werk gaat in de basis over “Relational Safety Issues for Embodiment and Good Work” Relationele veiligheid voor belichaamde professionaliteit. #dekrachtvanervaring

Listen on

#20 Thuiskomen in de leerruimte; kracht van ervaring

Met heel veel bewondering en plezier stel ik jullie graag aan Sietske Dijkstra voor. Alle kennis, ervaring en belichaamd weten die Sietske in haar jaren als wetenschapper, lector, onderzoeker, schrijver, docent, boerendochter en vooral als mens heeft verzameld, brengt ze samen in onder andere haar programma “De Plooi” voor belichaamde professionaliteit en in haar meest recente boek ‘De kracht van ervaring’. Haar werk gaat in de basis over “Relational Safety Issues for Embodiment and Good Work” Relationele veiligheid voor belichaamde professionaliteit. #dekrachtvanervaring

Listen on

#18 Het klaslokaal als DOJO?

Een bezinnend gesprek met Embodied Expert Joe Weston over sacredness in teaching, respect voor de leer, docent als facilitator en de 4 pijlers van ware kracht. In deze aflevering hebben we het over waar we als maatschappij nu staan en hoe we dichter tot elkaar kunnen komen. Maar hoe we ook dichter bij onszelf blijven, en de 'fawn' response van ons zenuwstelsel durven aankijken! Voorbij chronic niceness - kijk Joe zijn TED talk! #Acureforchronicniceness #dojo

Listen on

#15 Afstuderen vanuit autonomie, intuïtie en gevoelens
Een ontwapenend gesprek met Tineke Beekman en Pamela den Heijer. Tineke studeert af met een theatervoorstelling als eindmateriaal bij de Master Begeleidingskunde aan de Hogeschool Rotterdam. Aan de hand van deze praktijkcasus zoomen we in op belang van taal, ongemak, intuitie en gevoelens. En doe deze elementen van belichaamd leren van groot belang zijn op het afstudeerproces voor begeleider en student! #

Listen on

Bright living room with modern inventory
Bright living room with modern inventory