#56 De Kunst Van Verzamelen

Kleine gebaren als toegangspoort tot creativiteit met Daniella Hefter

Liz Wientjes

11/19/2025

De Kunst Van Verzamelen
Kleine gebaren als toegangspoort tot creativiteit

Met Daniella Hefter

Een REVIEW of 5 ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ helpt deze podcast groeien

TUNE IN MET ONS VIA

Een gesprek met Daniella Hefter

Échte gesprekken openen iets.
Op verschillende lagen zetten ze aan.
Metaboliseren mentaal, fysiek, emotioneel en spiritueel.
Ze laten je ademen. Verzachten. Aandachtiger worden.

Zo’n generatief gesprek had ik met deze mooie embodied educator!

Daniela werkt op het snijvlak van kunst, onderwijs en embodiment.
Wat me meteen raakte, was hoe eenvoudig en waarachtig haar taal is.

“Laat je handen leiden”

Creativiteit begint daar waar je handen iets weten voordat je hoofd het begrijpt.

Het zette me stil.
Letterlijk.
Mijn eigen handen begonnen te kriebelen om op onderzoek te gaan in het bos buiten Daniella haar atelier.


Voorbij de fantasie

In ons gesprek maakt Daniela een onderscheid dat ik nog niet eerder zo had bezien:
Fantasie speelt zich af in je geest en kan een vorm van escape zijn, uit het moment uit het lijf.
Inspiratie ontstaat in het lichaam door volle aanwezigheid.

Fantasie wil weg, wil groter, wil meer.
Inspiratie verzamelt —
wat er al is
wat zich aanbiedt
wat zich laat voelen.

Het is een beweging van aanraken, vertragen en ontvouwen.

En precies daarom past dit gesprek zo prachtig in The Embodied Educator Podcast, die ondertussen een echte bibliotheek van belichaamde oefeningen begint te worden, zoals Daniella prachtig ook beschrijft wat haar grootste inspiratiebron is.
Eigenlijk - het leven :)))


De kunst van verzamelen

Daniella gebruikt het woord verzamelen voor hoe creativiteit ontstaat:

je verzamelt indrukken en ervaringen
je verzamelt texturen
je verzamelt kleine bewegingen
je verzamelt dromen
je verzamelt moed

Het is een pedagogiek van kleine gebaren.

En dat raakt aan alles waar embodied education voor staat:
dat je pas kunt leren wanneer je voelt waar je bent, wat je doet, hoe je beweegt.

"Laat je handen leiden"
Voorbij de fantasie, richting belichaamde inspiratie

"Creëren is ook een levenspad.

En er is werkelijkwaar in iedereen iets fantastisch te zien,
ik gun elke leerling elke student de vrijheid van maken"

Daniella Hefter


De innerlijke studio

We spraken ook over iets wat we “de innerlijke studio” kunnen noemen:
een innerlijke plek die je betreedt wanneer je maakt.

Een plek waar:

je handen kijken
je neus voelt
je aandacht zich richt
je in gesprek gaat met het materiaal
en leert hoe het terugpraat :P
als een dans in het volle moment

En wat ik zo bijzonder vind: deze innerlijke studio hoort net zo goed thuis in de klas. Niet alleen in ateliers. Niet alleen in kunstonderwijs. Maar overal waar leren plaatsvindt - want leren is creëren.
Dat is precies waarom Daniella ook verder werkt en kijkt dan het klaslokaal.


Embodied creativiteit in onderwijs

Dat betekent dat we verder kijken dan alleen het klaslokaal, maar we uiteraard ook inzoomen op hoe creatiekracht aangezet kan worden binnen en buiten de klas. Zo vind je in deze aflevering volgens mij veel inspiratie op verschillende lagen, kom je zelf en je leerlingen inspireren zou ik zeggen :)))

🎨 werken met klei om spanning te ontladen
🌀 tekenen als onderzoek, niet als expressie
🌿 hoe ritme en weerstand de creativiteit openen door met andere regels te werken!
💫 hoe je als docent een belichaamde aanwezigheid wordt
✋ en steeds weer: volg je handen

Daniella laat zien dat creativiteit niet zweverig is, maar lichamelijk.
Niet buiten ons, maar in ons.
IN IEDEREEN - want zoals ze zo raak sprak:


" ...En ik denk dat ik dat bij haar ook herken in haar verhaal, dat zij dat nooit opgeeft.
Of die hoop ergens heeft.
En dat is denk ik ook waar vandaan ik altijd in het onderwijs heb gestaan.
In iedereen is er iets fantastisch!"

"Show Me Your Original Face"

Tijdens het gesprek refereren we aan een workshop de dag ervoor. Ik was aanwezig bij deze prachtige creatiesessie begeleid door Daniella in haar magische atelier in Rotterdam tussen de egyptische goden, golvende stoffen en vurrukulukke hapjes die ze zelf had gemaakt!

Hiernaast een impressie van de maskerdag.

Wat mij het meest bijgebleven is, is de before and after foto (zie mijn instagram). Wow de belichaming van het afdoen van het masker... Daniella weet echt de ideeenwereld en vormenwereld dichterbij elkaar te brengen!

Ennnn de vastlegging van een groeiproces die zoveel meer zegt dan een rapportcijfer, voor mij een inspiratie om ook het klaslokaal in te nemen

Daniella is opgegroeid in Budapest, Hongarije in een familie van kunstenaars. Hierdoor heeft zij de vanzelfsprekendheid en gemak van het maken op jonge leeftijd leren kennen en vertrouwen.

Na een studie in de kunsten rolde Daniella het onderwijs in, waar zij zich meteen heel erg thuis voelde. Jongeren en later jongvolwassenen het gevoel geven dat ze gezien en veilig zijn en ze te ondersteunen in de persoonlijke groei, heeft zij in de creatieve en artistieke lessen gedaan.

De interesse en liefde voor de authenticiteit en talenontwikkeling van de individu hebben geleid tot het verder professionaliseren naast haar praktijk als kunstenaar. De wereld van educatie en beeldend kunstenaar combineert ze tot de dag van vandaag.

In haar visuele werk onderzoekt ze visueel de concepten van het tijd, ruimte en energie. Ze maakt veel kunstwerken in opdracht, waarbij ze een uniek beeld creëert in afstemming voor deze persoon.

Daniella is in alle educatieve programma’s die ze ontwikkelt en aanbiedt, gericht op het aanmoedigen en inzicht verschaffen van het vinden van eigenaarschap over de eigen talenten en processen en het kennen het eigen creatieve proces.

Daniella gelooft dat iedereen toegang heeft tot de eigen creatieve vermogen, welke in directe verbinding staat met jouw unieke kwaliteiten, waarden en talenten. Wanneer je jouw eigen taal en proces om jouw innerlijke (en fysieke) wijsheid aan te spreken kent, heb je altijd toegang tot creatiekracht. En deze creatieve staat, voelt als het ervaren van vrijheid, vreugde en vernieuwing. Daar wil je zijn!

Daniella biedt coaching, workshops en meerdaagse retreats aan, waarbij het onderzoeken en ontdekken van het intuïtieve en creatieve domein centraal staan. Het doel is bewustwording, vrijmaken van energie en verhalen wat niet meer dient en het bevrijden van de creatiekracht die in ons allemaal leeft.

Werkervaring:

Sinds 2002 in het onderwijs (Vrije School Rotterdam tot 2008, van 2008 tot 2025 Hogeschool Rotterdam, daar verschillende instituten, afdelingen en functies)


BIO - Daniella Hefter a.k.a. The Fox Is Mine

Daniella Hefter Magnolia Coaching Rotterdam TheFoxIsMine
Daniella Hefter Magnolia Coaching Rotterdam TheFoxIsMine

Contact met Daniella

🌱 Help deze podcast groeien

Deze podcast maak ik met veel liefde en toewijding. Met jouw steun kan deze podcast blijven groeien en meer onderwijzers inspireren.

We zijn geen brein op pootjes in school noch ons leven. Mensen leren, mensen met hart & ziel, zenuwstelsel & zintuigen, bindweefsel & hersenen. ALLES doet mee in het leerproces, laten we daar meer in voorleven én onderwijzen!