Longing to start the new year Resourced and Replenished? > > > Explore what Sacred Rest can bring your next academic year > > >
Online 3-Day At Home RETREAT Release. Resource. revive.

#47 AANWEZIG ZIJN ZONDER OORDEEL:

Belichaamd werken met generatie Z & Janneke Ter Bille

Liz Wientjes

7/12/2025

Aanwezig zijn zonder oordeel
Belichaamd werken met GENERATIE Z
Met Janneke Ter Bille

Aanwezig zijn zonder oordeel
Belichaamd werken met GENERATIE Z
Met Janneke Ter Bille

Een REVIEW
of 5 ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
helpt deze podcast groeien

TUNE IN MET ONS VIA

Een REVIEW
of 5 ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
helpt deze podcast groeien

TUNE IN MET ONS VIA

Het Geheim van Succesvolle Onderwijsverbinding: Reflecties vanuit mijn Gesprek met Janneke Ter Bille

Inleiding: Ik heb onlangs een boeiend gesprek gevoerd met de inspirerende Janneke Ter Bille, een expert in het verbinden van pedagogiek en persoonlijk leiderschap binnen het onderwijs. Haar inzichten hebben me aan het denken gezet en bieden waardevolle lessen voor iedereen die betrokken is bij het onderwijs. Heb je ooit het gevoel gehad dat sommige dagen in het klaslokaal aanvoelen als overleven? Je bent niet de enige. Maar er is hoop en potentieel te ontdekken juist binnen die uitdagingen. Hier deel ik enkele elementen uit ons gesprek die essentieel zijn voor het maken van een verschil in de klas.

Okay is goed genoeg... en De Verborgen Kracht van Gedrag

Als perfectionist vond ik het al heerlijk toen Janneke zei "Okay is goed genoeg". Het hoeft niet elke dag fantastisch te zijn. Het erkennen van een 5,5 is ook voldoende is zo belangrijk want als we altijd voorleven dat een 10 het beste is dan voelen zich een hoop al verslagen voordat ze begonnen zijn.

Als je leert kijken achter het gedrag, zoals Janneke beschrijft, dan is het dus ook noodzakelijk om in te checken bij jezelf. Vraag jezelf af: wat straal ik uit, welke overtuigingen leven er in mij? Hoe stond ik vandaag op? Daarnaast, kinderen laten vaak gedrag zien dat misschien niet altijd wenselijk is, maar er ligt altijd een reden aan ten grondslag. Door ons te verdiepen in deze dynamieken kunnen we betere verbindingen maken met onze leerlingen. Vraag je richting de ander af: waarom reageert een leerling zoals hij of zij doet? En hoe kunnen we samen positieve veranderingen stimuleren?

De Rol van Superpowers - flipping the classroom!

Janneke sprak over het belang van het herkennen en waarderen van de 'superpowers' van je leerlingen. Vaak zijn er individuen in de klas die ongemerkt de sfeer en dynamiek sturen. Door hen aan te spreken op hun unieke kwaliteiten, en hen zelfs te motiveren deze op een positieve manier in te zetten, kunnen we wezenlijke veranderingen teweegbrengen in de klasomgeving. Dit is zo'n andere houding vanuit nieuwsgierigheid dan vanuit afstraffen en blijft mij raken. Verbinding gaat voor op het cognitieve leren. Hoe saai het ook klinkt! Herhaling is key ;)

Nieuwsgierigheid en Verwondering

Nieuwsgierig blijven was een terugkerend thema in ons gesprek. In plaats van meteen te oordelen of oplossingen aan te dragen, zou onze prioriteit moeten liggen bij luisteren en het stellen van de juiste vragen. Wat hebben jouw leerlingen écht nodig? Dit vraagt om de bereidheid je eigen gewoontes en vooroordelen te onderzoeken - met compassie! - en aan te passen. Dit belichaamde proces kost best een beetje tijd, wees lief en leg de lat niet te hoog. Mooie is zodra er ruimte is bij de leerling, zie je wel meteen verschil! Zoek je tips, kom in de lucht er zijn kleine belichaamde oefeningen om dit liefdevol aan te gaan.

Belichaamd Leren en Lesgeven

Janneke en ik raakten ook het onderwerp van belichaamd werken in het onderwijs. Hoe gebruik je toon en timing effectief in je interactie met studenten? Jannekes inzichten kunnen docenten helpen om signalen beter te interpreteren en hun aanpak daar op af te stemmen. Het is fascinerend hoe kleine aanpassingen in onze houding of stemgebruik een groot verschil kunnen maken in hoe leerlingen ons waarnemen en reageren. Kom de oefening van belichaamd luisteren doen, tune in op minuut 47.40.

Verbinding Creëren en Onderhouden

Tot slot benadrukte Janneke het belang van verbinding maken met en tussen leerlingen. Dat betekent niet alleen het creëren van een veilige ruimte waar iedereen zich gehoord voelt, maar ook het versterken van de groepsdynamiek door gezamenlijke activiteiten en herkenning van persoonlijke successen.

Afsluiting: Het gesprek met Janneke Ter Bille was verfrissend en verhelderend. Ze daagt ons uit traditioneel onderwijs te heroverwegen en de leerling centraal te zetten door écht te luisteren. Vragen stellen, observeren en vooral open blijven staan voor wat er leeft in het klaslokaal kan een groot verschil maken. Wil je meer ontdekken over deze diepgaande inzichten en manieren om ze toe te passen? Luister dan naar ons volledige gesprek en laat je inspireren. De toekomst van onderwijs begint bij ons, laten we die uitdaging samen aangaan.

Het geheim van succesvolle onderwijsverbinding: reflecties vanuit mijn gesprek met Janneke : )

Het Geheim van Succesvolle Onderwijsverbinding: Reflecties vanuit mijn Gesprek met Janneke Ter Bille

Inleiding: Ik heb onlangs een boeiend gesprek gevoerd met de inspirerende Janneke Ter Bille, een expert in het verbinden van pedagogiek en persoonlijk leiderschap binnen het onderwijs. Haar inzichten hebben me aan het denken gezet en bieden waardevolle lessen voor iedereen die betrokken is bij het onderwijs. Heb je ooit het gevoel gehad dat sommige dagen in het klaslokaal aanvoelen als overleven? Je bent niet de enige. Maar er is hoop en potentieel te ontdekken juist binnen die uitdagingen. Hier deel ik enkele elementen uit ons gesprek die essentieel zijn voor het maken van een verschil in de klas.

Okay is goed genoeg... en De Verborgen Kracht van Gedrag

Als perfectionist vond ik het al heerlijk toen Janneke zei "Okay is goed genoeg". Het hoeft niet elke dag fantastisch te zijn. Het erkennen van een 5,5 is ook voldoende is zo belangrijk want als we altijd voorleven dat een 10 het beste is dan voelen zich een hoop al verslagen voordat ze begonnen zijn.

Als je leert kijken achter het gedrag, zoals Janneke beschrijft, dan is het dus ook noodzakelijk om in te checken bij jezelf. Vraag jezelf af: wat straal ik uit, welke overtuigingen leven er in mij? Hoe stond ik vandaag op? Daarnaast, kinderen laten vaak gedrag zien dat misschien niet altijd wenselijk is, maar er ligt altijd een reden aan ten grondslag. Door ons te verdiepen in deze dynamieken kunnen we betere verbindingen maken met onze leerlingen. Vraag je richting de ander af: waarom reageert een leerling zoals hij of zij doet? En hoe kunnen we samen positieve veranderingen stimuleren?

De Rol van Superpowers - flipping the classroom!

Janneke sprak over het belang van het herkennen en waarderen van de 'superpowers' van je leerlingen. Vaak zijn er individuen in de klas die ongemerkt de sfeer en dynamiek sturen. Door hen aan te spreken op hun unieke kwaliteiten, en hen zelfs te motiveren deze op een positieve manier in te zetten, kunnen we wezenlijke veranderingen teweegbrengen in de klasomgeving. Dit is zo'n andere houding vanuit nieuwsgierigheid dan vanuit afstraffen en blijft mij raken. Verbinding gaat voor op het cognitieve leren. Hoe saai het ook klinkt! Herhaling is key ;)

Nieuwsgierigheid en Verwondering

Nieuwsgierig blijven was een terugkerend thema in ons gesprek. In plaats van meteen te oordelen of oplossingen aan te dragen, zou onze prioriteit moeten liggen bij luisteren en het stellen van de juiste vragen. Wat hebben jouw leerlingen écht nodig? Dit vraagt om de bereidheid je eigen gewoontes en vooroordelen te onderzoeken - met compassie! - en aan te passen. Dit belichaamde proces kost best een beetje tijd, wees lief en leg de lat niet te hoog. Mooie is zodra er ruimte is bij de leerling, zie je wel meteen verschil! Zoek je tips, kom in de lucht er zijn kleine belichaamde oefeningen om dit liefdevol aan te gaan.

Belichaamd Leren en Lesgeven

Janneke en ik raakten ook het onderwerp van belichaamd werken in het onderwijs. Hoe gebruik je toon en timing effectief in je interactie met studenten? Jannekes inzichten kunnen docenten helpen om signalen beter te interpreteren en hun aanpak daar op af te stemmen. Het is fascinerend hoe kleine aanpassingen in onze houding of stemgebruik een groot verschil kunnen maken in hoe leerlingen ons waarnemen en reageren. Kom de oefening van belichaamd luisteren doen, tune in op minuut 47.40.

Verbinding Creëren en Onderhouden

Tot slot benadrukte Janneke het belang van verbinding maken met en tussen leerlingen. Dat betekent niet alleen het creëren van een veilige ruimte waar iedereen zich gehoord voelt, maar ook het versterken van de groepsdynamiek door gezamenlijke activiteiten en herkenning van persoonlijke successen.

Afsluiting: Het gesprek met Janneke Ter Bille was verfrissend en verhelderend. Ze daagt ons uit traditioneel onderwijs te heroverwegen en de leerling centraal te zetten door écht te luisteren. Vragen stellen, observeren en vooral open blijven staan voor wat er leeft in het klaslokaal kan een groot verschil maken. Wil je meer ontdekken over deze diepgaande inzichten en manieren om ze toe te passen? Luister dan naar ons volledige gesprek en laat je inspireren. De toekomst van onderwijs begint bij ons, laten we die uitdaging samen aangaan.

Het geheim van succesvolle onderwijsverbinding: reflecties vanuit mijn gesprek met Janneke : )

"   We hoeven niet allemaal naar huis te gaan en denken, het was geweldig op school. Dat is niet reëel. En we kunnen er ook niet voor zorgen dat iedereen zich honderd procent fijner voelt. Maar we kunnen er wel met elkaar zorgen, dat we even naar elkaar kijken. Zit je er oké bij vandaag? "

~ Janneke Ter Bille ~

"   We hoeven niet allemaal naar huis te gaan en denken, het was geweldig op school. Dat is niet reëel. En we kunnen er ook niet voor zorgen dat iedereen zich honderd procent fijner voelt. Maar we kunnen er wel met elkaar zorgen, dat we even naar elkaar kijken. Zit je er oké bij vandaag? "

~ Janneke Ter Bille ~

Janneke ter Bille is de expert in Nederland als het gaat om het begrijpen, begeleiden en behouden van Generatie Z. Met een achtergrond in het speciaal onderwijs en jarenlange ervaring als ambulant begeleider, weet ze als geen ander wat er gebeurt als gedrag niet alleen wordt 'gezien', maar écht begrepen. Haar kracht? De vertaalslag maken van frustratie naar verbinding — in de klas, op de werkvloer én in het team.

Wat haar aanpak uniek maakt, is hoe ze pedagogiek, praktijk en persoonlijk leiderschap met elkaar verbindt. Geen theorieën om op te kauwen, maar concrete tools die direct voelbaar zijn in de praktijk. Ze spreekt de taal van de professional én die van de jongere. Dat maakt haar geliefd bij scholen, MBO-instellingen, jeugdzorgorganisaties en steeds vaker ook bedrijven die worstelen met het behouden van jonge medewerkers.

Janneke staat bekend om haar scherpe blik, haar zachte kracht en haar vermogen om teams in beweging te zetten — zonder oordeel, maar met betekenis. Ze laat zien dat gedragsproblemen zelden het échte probleem zijn. En dat je als docent, begeleider of leider pas echt verschil maakt als je durft te kijken naar wat eronder ligt.

Ze werkte eerder met tientallen scholen en instellingen in binnen- en buitengewoon onderwijs, en ontwikkelde programma's waarin leerkrachten, mentoren en leidinggevenden zelf weer regie voelen.

Wat Janneke drijft, is simpel: jongeren verdienen volwassen professionals die niet alleen grenzen stellen, maar ook nabijheid bieden. Die durven kiezen voor rust en relatie. En teams verdienen ruimte om dat samen vorm te geven.

Of ze nu op het podium staat, voor een groep mentoren spreekt of met een directeur de koers uitstippelt: Janneke beweegt licht, maar gaat diep. Ze is een spreker die niet komt opleggen, maar uitnodigt. Een trainer die niet met methodes strooit, maar met mensen werkt.

Haar motto: Onderwijs verandert niet door beleid. Het verandert doordat iemand het uitspreekt. En dat is precies wat zij doet.


BIO Janneke Ter Bille

Contact

🌎 www.conduct10.nl

📱INSTA Janneketerbille_pubercoach

🤳🏻LINKED IN Janneke Ter Bille

***Rectificatie Janneke haar podcast heette: Positief met Pubers

Janneke ter Bille is de expert in Nederland als het gaat om het begrijpen, begeleiden en behouden van Generatie Z. Met een achtergrond in het speciaal onderwijs en jarenlange ervaring als ambulant begeleider, weet ze als geen ander wat er gebeurt als gedrag niet alleen wordt 'gezien', maar écht begrepen. Haar kracht? De vertaalslag maken van frustratie naar verbinding — in de klas, op de werkvloer én in het team.

Wat haar aanpak uniek maakt, is hoe ze pedagogiek, praktijk en persoonlijk leiderschap met elkaar verbindt. Geen theorieën om op te kauwen, maar concrete tools die direct voelbaar zijn in de praktijk. Ze spreekt de taal van de professional én die van de jongere. Dat maakt haar geliefd bij scholen, MBO-instellingen, jeugdzorgorganisaties en steeds vaker ook bedrijven die worstelen met het behouden van jonge medewerkers.

Janneke staat bekend om haar scherpe blik, haar zachte kracht en haar vermogen om teams in beweging te zetten — zonder oordeel, maar met betekenis. Ze laat zien dat gedragsproblemen zelden het échte probleem zijn. En dat je als docent, begeleider of leider pas echt verschil maakt als je durft te kijken naar wat eronder ligt.

Ze werkte eerder met tientallen scholen en instellingen in binnen- en buitengewoon onderwijs, en ontwikkelde programma's waarin leerkrachten, mentoren en leidinggevenden zelf weer regie voelen.

Wat Janneke drijft, is simpel: jongeren verdienen volwassen professionals die niet alleen grenzen stellen, maar ook nabijheid bieden. Die durven kiezen voor rust en relatie. En teams verdienen ruimte om dat samen vorm te geven.

Of ze nu op het podium staat, voor een groep mentoren spreekt of met een directeur de koers uitstippelt: Janneke beweegt licht, maar gaat diep. Ze is een spreker die niet komt opleggen, maar uitnodigt. Een trainer die niet met methodes strooit, maar met mensen werkt.

Haar motto: Onderwijs verandert niet door beleid. Het verandert doordat iemand het uitspreekt. En dat is precies wat zij doet.


BIO Janneke Ter Bille

Contact

🌎 www.conduct10.nl

📱INSTA Janneketerbille_pubercoach

🤳🏻LINKED IN Janneke Ter Bille

***Rectificatie Janneke haar podcast heette: Positief met Pubers

🌱 Help deze podcast groeien

Deze podcast maak ik met veel liefde en toewijding.

Met jouw steun kan deze podcast blijven groeien en meer onderwijzers inspireren.

We zijn geen brein op pootjes in school noch ons leven. Mensen leren, mensen met hart & ziel, zenuwstelsel & zintuigen, bindweefsel & hersenen. ALLES doet mee in het leerproces, laten we daar dan ook in voorleven én onderwijzen!

🌱 Help deze podcast groeien

Deze podcast maak ik met veel liefde en toewijding. Met jouw steun kan deze podcast blijven groeien en meer onderwijzers inspireren.

We zijn geen brein op pootjes in school noch ons leven. Mensen leren, mensen met hart & ziel, zenuwstelsel & zintuigen, bindweefsel & hersenen. ALLES doet mee in het leerproces, laten we daar dan ook in voorleven én onderwijzen!