You enjoy the podcast? Then you don't want to miss this gem packed summit > Register for The Embodied Educator Summit 2025 < starting April 28th

#42 Belichaamde gestuurde blik
Speel met de omgeving tussen ongemak en mogelijkheden
Liz Wientjes
2/12/20256 min read
In gesprek met bevlogen filosofen Menno en Thijs
over het belang van
Afstemmen met de 'Omgeving'
" De omgeving maakt dingen mogelijk, onmogelijk, moeilijk en misschien wel volstrekt (on)interessant! "





"Tafels en stoelen betekenen iets anders voor de leraar, dan voor de leerlingen en voor de schoonmakers"
Hoe is het om te dansen in je kledingkast?
Hoe is het om te schrijven met je non-dominante hand?
“De kunst van het afstemmen op de omgeving”
Dat is waar bevlogen filosofen, onderzoekers en docenten Menno en Thijs onderzoek naar doen. In deze aflevering voel ik ze aan de tand hoe dat gaat, hoe dat eruit ziet en wat je als docent dan anders doet? Wat is belichaamd afstemmen op je omgeving?
Het is een super energiek gesprek geworden waarin deze twee rebellen enkele tegenstellingen over belichaming, leren en onderwijs onderuit vegen, o.a.;
Kennis en vaardigheden
Belichaamd en onbeschaamd
Geest en lichaam
Affect en rationeel denken
Lichaam en klassiek denken

'Hoe is het om te dansen in de kledingkast?'


Ik geniet van dit interview, met humor en zelfspot durven ze ook naar hun eigen-aardigheden te kijken als docent, waardoor de soms best filosofische achtergrond (fenomenologische namen vliegen je om de oren :) bij mij in ieder geval echt landt! Ook vliegen grappige metaforen je om de oren. Zo deden me ze ook denken aan de reclame van Pijnenburg, met hoe het lesgeven niet werkt. Toch zijn we best vaak geneigd in onze cultuur om even lekker door te pakken en de stof 'er-doorheen-te-rammen'. En moet ik eerlijk bekennen dat ik daar ook vaak aan meedeed, omdat 'de stof' toch centraal staat?
Dit gesprek maakte mij bewuster van denkpatronen, en dualismes en in hoeverre dat echt opgaat.
Ennn, om terug te komen op dat dansen in de kledingkast. (toen moest ik toch echt even terugdenken aan absolute mijn high school series succes Sex And The City, waar Carry regelmatig in haar kledingkamer danst ;)
Daarbij gaat het erom in hoeverre de omgeving het denken beïnvloedt? En Menno en Thijs nemen je - buiten de kledingkast - mee hoe je de omgeving zo kan ontwerpen dat leersituaties:
Mogelijk
Moeilijk
Makkelijk of
Onmogelijk worden
Kom je luisteren of kijken om te leren hoe je de wereld van je leerling/student nét een stukje groter maakt?
Een omgeving is dus nooit zo maar iets dat gegeven is. Het heeft een betekenis omdat we interacteren met de omgeving. Daarbij brengen ze een ecologisch perspectief op leren in, dat ook al eerder in aflevering #4 met Iko Doelland benoemd werd waar hij het gedachtegoed van J. Gibson aanhaalt.
Dus het begrip leeromgeving is daarmee verruimd voor mij, en ik ben reuze benieuwd hoe jij als luisteraar dit gesprek ervaart en of het jouw lichaam weer op een nieuw andere manier aan het denken heeft gezet ;)
Safe the best for lest.. De meest rake uitspraak in dit gesprek is: "Wij spreken niet van een lichaam in abstractheid, maar een lichaam dat voelt. Een lichaam dat ergens mee verbonden is. En lesgeven is daarmee een 100% belichaamde activiteit" - Jeeeeeej dit voelt als thuiskomen :)
Hoe is het om te dansen in je kledingkast?
Hoe is het om te schrijven met je non-dominante hand?
“De kunst van het afstemmen op de omgeving”
Dat is waar bevlogen filosofen, onderzoekers en docenten Menno en Thijs onderzoek naar doen. In deze aflevering voel ik ze aan de tand hoe dat gaat, hoe dat eruit ziet en wat je als docent dan anders doet? Wat is belichaamd afstemmen op je omgeving?
Het is een super energiek gesprek geworden waarin deze twee rebellen enkele tegenstellingen over belichaming, leren en onderwijs onderuit vegen, o.a.;
Kennis en vaardigheden
Belichaamd en onbeschaamd
Geest en lichaam
Affect en rationeel denken
Lichaam en klassiek denken

'Hoe is het om te dansen in de kledingkast?'


Ik geniet van dit interview, met humor en zelfspot durven ze ook naar hun eigen-aardigheden te kijken als docent, waardoor de soms best filosofische achtergrond (fenomenologische namen vliegen je om de oren :) bij mij in ieder geval echt landt! Ook vliegen grappige metaforen je om de oren. Zo deden me ze ook denken aan de reclame van Pijnenburg, met hoe het lesgeven niet werkt. Toch zijn we best vaak geneigd in onze cultuur om even lekker door te pakken en de stof 'er-doorheen-te-rammen'. En moet ik eerlijk bekennen dat ik daar ook vaak aan meedeed, omdat 'de stof' toch centraal staat?
Dit gesprek maakte mij bewuster van denkpatronen, en dualismes en in hoeverre dat echt opgaat.
Ennn, om terug te komen op dat dansen in de kledingkast. (toen moest ik toch echt even terugdenken aan absolute mijn high school series succes Sex And The City, waar Carry regelmatig in haar kledingkamer danst ;)
Daarbij gaat het erom in hoeverre de omgeving het denken beïnvloedt? En Menno en Thijs nemen je - buiten de kledingkast - mee hoe je de omgeving zo kan ontwerpen dat leersituaties:
Mogelijk
Moeilijk
Makkelijk of
Onmogelijk worden
Kom je luisteren of kijken om te leren hoe je de wereld van je leerling/student nét een stukje groter maakt?
Een omgeving is dus nooit zo maar iets dat gegeven is. Het heeft een betekenis omdat we interacteren met de omgeving. Daarbij brengen ze een ecologisch perspectief op leren in, dat ook al eerder in aflevering #4 met Iko Doelland benoemd werd waar hij het gedachtegoed van J. Gibson aanhaalt.
Dus het begrip leeromgeving is daarmee verruimd voor mij, en ik ben reuze benieuwd hoe jij als luisteraar dit gesprek ervaart en of het jouw lichaam weer op een nieuw andere manier aan het denken heeft gezet ;)
Safe the best for lest.. De meest rake uitspraak in dit gesprek is: "Wij spreken niet van een lichaam in abstractheid, maar een lichaam dat voelt. Een lichaam dat ergens mee verbonden is. En lesgeven is daarmee een 100% belichaamde activiteit" - Jeeeeeej dit voelt als thuiskomen :)


”Dewey’s influential education is marked by an emphasis on the belief that people learn and grow as a result of their experiences and interactions with the world. He aimed to shape educational environments so that they would promote active inquiry but did not do away with traditional instruction altogether.
”Outside of education and philosophy, Dewey also devised a theory of emotions in response to Darwin’s ideas. In this theory, he argued that the behaviors that arise from emotions were, at some point, beneficial to the survival of organisms."
John Dewey


”Dewey’s influential education is marked by an emphasis on the belief that people learn and grow as a result of their experiences and interactions with the world. He aimed to shape educational environments so that they would promote active inquiry but did not do away with traditional instruction altogether.
”Outside of education and philosophy, Dewey also devised a theory of emotions in response to Darwin’s ideas. In this theory, he argued that the behaviors that arise from emotions were, at some point, beneficial to the survival of organisms."
John Dewey
Verdiepende bronnen
Menno en Thijs halen vele bronnen en filosofen aan. Ze zijn natuurlijk niet voor niets filosofen ;) Hieronder twee filmpjes die wellicht een stapje verdieping bieden als je geinteresseerd bent in embodiment, en embodied cognition vanuit onder andere een meer fenomenologisch perspectief.



(Prof. Shaun Gallagher; on 4e cognition)
(Embodied cognition explained)
(Andy Clark; Extended Mind)
Verdiepende bronnen
Menno en Thijs halen vele bronnen en filosofen aan. Ze zijn natuurlijk niet voor niets filosofen ;) Hieronder twee filmpjes die wellicht een stapje verdieping bieden als je geinteresseerd bent in embodiment, en embodied cognition vanuit onder andere een meer fenomenologisch perspectief.



(Prof. Shaun Gallagher; on 4e cognition)
(Embodied cognition explained)
(Andy Clark; Extended Mind)
